Laulajan tärkeimmät venytykset

Estääkö kehosi sinua laulamasta?

Tavallaan se voi estää. Ei tietenkään tarkoituksella, mutta kehosi saattaa oireilla niin, että laulaminen käy mahdottomaksi. Onneksi tietyt ”laulajan venytykset” pelastavat epätoivoisimmissakin tilanteissa. Minulle kävi syksyllä näin:

Olin menossa muutaman päivän kuluttua koelauluun. Huomasin heti aamulla, etten pystynyt istumaan, kun oikeaa lonkkaa särki niin julmetusti. Seisomisekin kanssa oli vähän niin ja näin.  Lonkkakipuja! Minulla, alle 40-vuotiaalla, yleisterveellä naisella!

Pahinta oli, että olin ajatellut juuri tänään katsovani koelaulubiisit vielä ajatuksella läpi, kunnes jättäisin ne hautumaan koelaulupäivään asti. Rupesin jo googlaamaan aikoja osteopaatille, kunnes muistin:

Syvävenyttely! Se voisi auttaa tähän. En ollut pitkään aikaan antanut huomiota keholleni, ja se kostautui näin. Muistin, että ystävälläni oli Youtube pullollaan selkeitä videoita, joilla pääsisin alkuun. Lopulta rullailin ja venyttelin rauhassa ja kehoani hellien ja hoivaten useita tunteja. Sen jälkeen unohdin koko asian ja ryhdyin päivän muihin hommiin.

Ja arvaapa mitä: illalla keho oli jo paljon parempi. Kipu ei ollut poissa, mutta se oli siedettävä, ja pystyin nauttimaan taas laulamisesta. Seuraavana päivänä koko kipu oli poissa ja pystyin hyvillä mielin valmistautumaan koelauluun.

 

Miten oikeanlaiset venytykset helpottavat lauluasi?

Kun et joudu käyttämään energiaa siihen, että pysyisit hyvässä asennossa (lue: kurkunpäähäsi ei kohdistuisi ylimääräisiä jännityksiä), voit nauttia laulamisesta enemmän.

Lisäksi hengityksesi syvenee, kun saat kaikki sitä auttavat lihakset käyttöösi. Tiesitkö, että lonkankoukistajien kireys tekee helposti myös äänestäsi kireän ja soinnittoman?

En suosittele olemaan todistajana sille, mitä jumissa oleminen tekee laulullesi. Sen sijaan ehdotan, että opettet huoltamaan kehoasi ja annat itsellesi onnistumisen mahdollisuuden itsellesi tärkeässä aiheessa.

 

Laulajan venytykset 1: Paras venytys niska-hartiaseudun kireyksille

Niska-hartiaseudun kivut voivat johtua myös kaulan lihasten kireydestä. Niska-hartiakipu on nimittäin usein venytyskipua, ja todelliset kireydet voivatkin olla kaulan puolella.

Tässä artikkelissa esitelty venytys on mitä parhain vapauttamaan niska-hartiaseutusi ja samalla kurkunpääsi. Muista tehdä tätä venytystä aina, kun laulaminen kinnaa, ja mieluiten jo ennaltaehkäisevästi. Jos teet paljon istumatyötä, vapauta lisäksi hartiasi tällä lavan takaosan venytyksellä.

 

Laulajan venytykset 2: Jalkojen voima käyttöön

Sanotaan, että laulaja tarvitsee vahvat jalat. Miksi?

Koska silloin, kun olet juurtuneena maahan, kehosi auttaa sinua laulamaan vapautuneemmin, läsnäolevammin ja kiinnostavammin.

Sekä lonkankoukistajien että takareisien kireys saattaa vaikuttaa ääneesi, sillä kehossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Tässä videossa kehollisuusvalmentaja ja tanssi-liiketerapeutti Maria Svan opettaa takareisien tehokkaan venytystavan. Tässä taas tehokas venytys lonkankoukistajille.

 

Laulajan venytykset 3: Purentalihakset rennoiksi

Tiesitkö, että leuka on kokoonsa suhteutettuna ihmiskehon vahvimpia lihaksia? Siksi se on niin altis jännityksille ja kireyksille. Kuinka monta kertaa päivän aikana huomaat purevasi takahampaita yhteen? Jos vastaus on jotakin muuta kuin ”vain syödessä”, panosta leukasi rentouteen.

Jos leuka jännittyy laulessa, se vaikuttaa sekä kielen että kurkunpään toimintaan. Äänihuulten on tällöin vaikea värähdellä vapaasti ja ääni ei pääse voimistumaan, kun kiinnijumittava leuka pienentää nielun ja suun ontelon sointitilaa. Lisäksi teksti menee helposti puuroksi, kun kieli ei pääse vapaasti liikkumaan suun sisäpuolella.

Hoida kireitä purentalihaksiasi näillä kahdella venytyksellä:

Antaudu kehollesi rauhassa hengitellen

Mitä sinulle tulee mieleen sanaparista ”tehokas venytys”? Ähisemistä, väkisin vääntämistä, kiskomista, puskemista ja painamista? Vai kuuntelemista, antautumista, vastuksen hellittämistä, vapautumista, laajennusta ja pidentymistä?

Tähän liittyy se suurin oivallukseni sekä kehonhuoltoihastuksestani syvävenyttelystä että elämästä yleensä. Ei tarvitse painaa ja puskea, repiä ja raastaa. Riittää kun luottaa ja antautuu kehon viisaudelle. Auttaa muuten laulussakin uskomattoman paljon!

Jos et innostu verkkokursseista, järjestämme joogaohjaaja ja emootiokouluttaja Jepa Pihlaisen kanssa Tampereella 28.3. Syvän äänen lähteillä -työpajan, jossa saat hyvän hätäavun äänellesi. Lempeät joogavenytykset auttavat ääniharjoituksia tehoamaan paremmin ja saat tehokkaan ohjelman mukaasi kotiharjoitteluun. Lue lisää työpajasta ja ilmoittaudu mukaan to 27.2. mennessä täältä.

Haluan käyttää ääntäni rennon vaikuttavasti

 

Jaa sosiaalisessa mediassa Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest