Ääniammattilaisen tärkeimmät venytykset


Estääkö kehosi sinua käyttämästä ääntäsi rennosti ja vapautuneesti?

Tavallaan se voi estää. Ei tietenkään tarkoituksella, mutta kehosi saattaa oireilla niin, että laulaminen tai ylipäänsä äänenkäyttö käy raskaaaksi, jopa mahdottomaksi. Minulle kävi syksyllä näin:

Olin menossa muutaman päivän kuluttua koelauluun. Huomasin heti aamulla, etten pystynyt istumaan, kun oikeaa lonkkaa särki niin julmetusti. Seisomisekin kanssa oli vähän niin ja näin.  Lonkkakipuja! Minulla, alle 40-vuotiaalla, yleisterveellä naisella!

Pahinta oli, että olin ajatellut juuri tänään katsovani koelaulubiisit vielä ajatuksella läpi, kunnes jättäisin ne hautumaan koelaulupäivään asti. Rupesin jo googlaamaan aikoja osteopaatille, kunnes muistin:

Syvävenyttely! Se voisi auttaa tähän. En ollut pitkään aikaan antanut huomiota keholleni, ja se kostautui näin. Muistin, että ystävälläni oli Youtube pullollaan selkeitä videoita, joilla pääsisin alkuun. Lopulta rullailin ja venyttelin rauhassa ja kehoani hellien ja hoivaten useita tunteja. Sen jälkeen unohdin koko asian ja ryhdyin päivän muihin hommiin.

Ja arvaapa mitä: illalla keho oli jo paljon parempi. Kipu ei ollut poissa, mutta se oli siedettävä, ja pystyin nauttimaan taas laulamisesta. Seuraavana päivänä koko kipu oli poissa ja pystyin hyvillä mielin valmistautumaan koelauluun.

Näin ääniammattilaisen kannattaa venytellä

Kun et joudu käyttämään energiaa siihen, että pysyisit hyvässä asennossa (lue: kurkunpäähäsi ei kohdistuisi ylimääräisiä jännityksiä), voit nauttia laulamisesta ja puhumisesta enemmän.

Lisäksi hengityksesi syvenee, kun saat kaikki sitä auttavat lihakset käyttöösi. Tiesitkö, että lonkankoukistajien kireys tekee helposti myös äänestäsi kireän ja soinnittoman?

En suosittele olemaan todistajana sille, mitä jumissa oleminen tekee laulullesi. Sen sijaan ehdotan, että opettet huoltamaan kehoasi ja annat itsellesi onnistumisen mahdollisuuden itsellesi tärkeässä aiheessa.

Paras venytys niska-hartiaseudun kireyksille

Niska-hartiaseudun kivut voivat johtua myös kaulan lihasten kireydestä. Niska-hartiakipu on nimittäin usein venytyskipua, ja todelliset kireydet voivatkin olla kaulan puolella.

Tässä artikkelissa esitelty venytys on mitä parhain vapauttamaan niska-hartiaseutusi ja samalla kurkunpääsi. Muista tehdä tätä venytystä aina, kun laulaminen kinnaa, ja mieluiten jo ennaltaehkäisevästi. Jos teet paljon istumatyötä, vapauta lisäksi hartiasi tällä lavan takaosan venytyksellä:

Jos haluat lisää hyviä harjoituksia, joilla huoltaa kehoasi onnistuneita laulukokemuksia varten, tutustu Syvän äänen lähteillä -työpajaan ja lähde mukaan. Lupaan, että saat siellä hyvän tsempin harjoituksiisi.

.

Jalkojen voima käyttöön

Sanotaan, että laulaja tarvitsee vahvat jalat. Miksi?

Koska silloin, kun olet juurtuneena maahan, kehosi auttaa sinua laulamaan vapautuneemmin, läsnäolevammin ja kiinnostavammin.

Sekä lonkankoukistajien että takareisien kireys saattaa vaikuttaa ääneesi, sillä kehossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Tässä videossa kehollisuusvalmentaja ja tanssi-liiketerapeutti Maria Svan opettaa takareisien tehokkaan venytystavan:

Purentalihakset rennoiksi

Tiesitkö, että leuka on kokoonsa suhteutettuna ihmiskehon vahvimpia lihaksia? Siksi se on niin altis jännityksille ja kireyksille. Jos leuka jännittyy laulessa, se vaikuttaa sekä kielen että kurkunpään toimintaan. Äänihuulten on tällöin vaikea värähdellä vapaasti ja ääni ei pääse voimistumaan, kun kiinnijumittava leuka pienentää nielun ja suun ontelon sointitilaa. Lisäksi teksti menee helposti puuroksi, kun kieli ei pääse vapaasti liikkumaan suun sisäpuolella.

Hoida kireitä purentalihaksiasi tällä venytyksellä:

Antaudu kehollesi rauhassa hengitellen

Mitä sinulle tulee mieleen sanaparista ”tehokas venytys”? Ähisemistä, väkisin vääntämistä, kiskomista, puskemista ja painamista? Vai kuuntelemista, antautumista, vastuksen hellittämistä, vapautumista, laajennusta ja pidentymistä?

Tähän liittyy se suurin oivallukseni sekä venyttelytä että elämästä yleensä. Ei tarvitse painaa ja puskea, repiä ja raastaa. Riittää kun luottaa ja antautuu kehon viisaudelle. Auttaa muuten laulussakin uskomattoman paljon!

Syvän äänen lähteillä -työpaja lauantaina 2.10.2021 klo 10–15.

🌸 Työpaja pidetään etänä Zoom-videoyhteydellä, mutta kalvosulkeisia et saa!
Syvän äänen lähteillä -työpaja sisältää mm.
👌 Hätäapu äänelle – parhaat venytykset äänesi vapauttamiseen
💕 Pehmeää, rauhallista yin-joogaa
👌 Harjoituksia äänen sointiin, kantavuuteen ja voimistamiseen
👌 Harjoituksia puheen selkeyteen
💕 Tietoa tunnesäätelystä ja tunteiden vaikutuksesta äänenkäyttöön
💕 Tunneilmaisun harjoituksia
💪 Äänen voimistamisen harjoituksia (nämä kestävät vain pienen hetken, joten voit hyvin osallistua työpajaan myös kerrostaloasunnosta)

Lempeät joogavenytykset auttavat ääniharjoituksia tehoamaan paremmin ja saat tehokkaan ohjelman mukaasi kotiharjoitteluun. Lue lisää työpajasta täältä.

ILMOITTAUDU MUKAAN TÄSTÄ