Käytätkö ääntäsi väärin ja mitä haittaa siitä voi olla?

Ai miten niin väärin? Eikö jokaisen ääni ole juuri sellainen kuin se on? Miten sitä muka voisi käyttää oikein tai väärin?

 

Tällaisia kysymyksiä mieleesi ehkä tuli, kun luit ylläolevan otsikon. Ymmärrän täysin. Ääni on niin henkilökohtainen asia, että siitä puhuminen negatiiviseen sävyyn herättää jos jonkinmoisia tunteita, etenkin jos olet paljon äänessä. En itsekään tykkää henkilökohtaisiin asioihini puuttumisesta. Lupaankin olla huomauttelematta sinulle äänenkäytöstäsi, jos joskus tapaamme muissa merkeissä.

 

Tunnistamalla haitalliset äänenkäyttötottumukset suojelet ääntäsi

 

Olen sitä mieltä, että väärää äänenkäyttötapaa ei ole olemassakaan. Äänitieteessä puhutaan fysiologisesti epätarkoituksenmukaisesta äänenkäytöstä, kun puhuminen rasittaa ääntäsi. Ja vaikka sinulla ei varsinaisia ääniongelmia olisikaan, ammattilainen erottaa äänenkäytössäsi ne riskitekijät, jotka pitkään jatkuessaan saattaisivat aiheuttaa äänen rasittumisen. Viestinnällisesti epätarkoituksenmukaisia äänenkäyttötapoja sivusin viime blogipostauksessa, ja palaan niihin vielä uudestaan myöhemmin.

 

Mutta mistä ”väärän” äänenkäyttötavan voi tunnistaa?

 

Ihmisääni on jossain määrin pysyvä ominaisuus: äänihuulten ja kurkunpään koko ovat yleensä mitä ovat, ja aikuisella ne pysyvät jokseenkin samoina, ellei äänihuulten kokoa tarkoituksella kasvateta testosteronihoidoilla. Yksilöllisen fysiologiasi ansiosta perusäänenvärisi säilyy, vaikka äänenkäyttötapa vaihtuu, ja äänen värin perusteella tunnistat tutun puhujan pelkästä äänestä. Äänenkäyttö sen sijaan on opittu tapa, eivätkä nuo tavat aina ole äänemme hyvinvoinnille parhaita mahdollisia.

 

hyva puhetekniikka suojelee aanta

 

 

Nämä äänenkäyttöön liittyvät tottumukset saattavat aiheuttaa ääniongelmia:

 

  • Fysiologiaan sopimaton puhekorkeus yhdistettynä riittämättömään hengitystukeen: ääntä rasittava liian korkea/matala puhekorkeus, jonka olet saattanut omaksua jo nuoruudessa ympäristösi mallia mukailemalla. Tämä saattaa olla jo niin ”osa sinua”, ettet osaa sitä kyseenalaistaa millään tavalla – tietenkään. Emmehän kyseenalaista huonoa ryhtiämmekään, ennen kuin tulemme siitä tietoiseksi. Aiheuttaa usein jännityksiä kurkunpäähäsi ja saattaa estää ääntäsi soimasta parhaalla mahdollisella tavalla.

 

  • Kireä ja puristeinen ääni: johtuu usein kehoosi kertyneistä jännityksistä, toisaalta myös henkiset seikat kuten pelko tai stressi voivat hetkellisesti kiristää ääntäsi. Kireys voi liittyä myös äänen voimistamiseen, jos et ole oppinut tervettä voimistamistekniikkaa. Puhuminen tuntuu työläältä ja äänesi väsyy helposti. Et ehkä pysty myöskään puhumaan niin pitkään kuin haluaisit.

 

  • Huokoinen ääni: äänihuulet eivät välttämättä mene täysin yhteen värähdellessään, minkä seurauksena äänesi saattaa kuulostaa huokoiselta, kun ilmaa virtaa jatkuvasti liikaa äänihuulten läpi. Tämä on tyypillinen puhetapa etenkin naisilla. Ongelmia seuraa siinä vaiheessa, kun yrität tästä voimistaa ääntäsi. Joko heikko ääni ei voimistu lainkaan, tai voimistat sitä lisäämällä painetta, mikä aiheuttaa ”turbulenssia” äänihuuliisi ja kuivattaa niiden limakalvoja.

 

  • Liian takainen puhe: kielenkannan jännitykset tai muuten vain liian takana oleva kieli tekevät äänestäsi tukkoisen ja väriltään tumman. Se myös vaikeuttaa puhumista huomattavasti, kun kielesi painaa kurkunpäätäsi aiheuttaen ”haitariefektin” äänihuuliin: äänihuulet menevät yksinkertaisesti ruttuun eivätkä pääsekään värähtelemään vapaasti.

 

  • Kireät purentalihakset: leukojen pureminen yhteen silloin tällöin on varmaan meille kaikille tuttua stressaavissa tilanteissa, ja moni tekee sitä myös huomaamattaan. Jos purentalihaksissa on paljon kireyksiä, ne vaikuttavat väistämättä myös ääneesi. Suusi ei pääse aukeamaan normaalisti, jolloin äänesi ei voi voimistua luonnollisesti. Myös artikulointi voi olla hankalaa, kun kielesi ei pääse liikkumaan vapaasti suun sisällä.

 

Parantamalla puhetekniikkaasi parannat hyvinvointiasi

 

Nyt kun ”väärät” eli fysiologisesti epätarkoituksenmukaiset äänenkäyttötottumukset on laitettu siististi pakettiin, on aika tehdä jotakin asian korjaamiseksi. Millä saisit paremman puhetekniikan ja välttyisit ääniongelmilta? Ja entä jos puhetekniikka aiheuttaa nyt jo ongelmia?

 

  1. Tule tietoiseksi äänenkäytöstäsi tällä hetkellä

 

Tarkkaile tuntemuksia kurkunpäässäsi ja seuraa äänenlaadun muutoksia. Jos äänentuotto aiheuttaa epämiellyttäviä tuntemuksia kuten kutinaa, yskitystä, palantunnetta limaisuutta tai jopa kipua, äänihäiriön riski on olemassa. Myös äkilliset äänenlaadun muutokset ovat merkki siitä, että äänesi ei voi hyvin.

 

Reagoi etenkin äänen katkeiluun, äkilliseen madaltumiseen ja äänen äkilliseen katoamiseen. Jos oireet jatkuvat yli kaksi viikkoa ilman näkyvää syytä (flunssa, hengitystieinfektio tms.) eikä ääni palaudu puhumisen jälkeen seuraavaan aamuun mennessä, hakeudu foniatrin tai korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkärille, joka arvioi tilanteen ja määrää tarpeen mukaan lääkitystä, äänilepoa tai puheterapiaa asian korjaamiseksi.

 

  1. Korvaa haitalliset äänenkäyttötottumukset vähemmän haitallisilla

 

Suomeksi tämä tarkoittaa säännöllistä treeniä, sillä kyse on lihastoiminnoista. Usein myös pientä ajatustyötä on hyvä tehdä samalla, koska oman äänen muuttuminen saattaa olla myös pelottavaa. Motivoi itseäsi kuvittelemalla, miten ihanaa on, kun ääni toimiikin ja saat ilmaistua sillä sen mitä haluat. Myös palkitseminen on hyvä keino: mitä jos seuraavan oikein onnistuneen puhe-esityksen jälkeen antaisit itsellesi luvan vain istua ja nauttia vaikkapa konsertissa tai hyvän elokuvan parissa?

 

  1. Huolla ääntäsi

 

Tämä on tärkeää, ja tähän tulen palaamaan vielä monta kertaa uudestaan. Kostuta, kostuta ja kostuta. Juo riittävästi vettä, vähintään 1,5 l päivässä, jotta kehosi nesteytyy kunnolla ja äänihuultesi limakalvot pysyvät kunnossa.  Myös suola hellii äänihuulten limakalvoja: hanki apteekista suolapiippu tai kurlaa suolavedellä. Suurimmista kaupungeista löytyy myös suolahuoneita, joka on väsyneelle äänelle rentouttava ja tehokas hoitomuoto.

 

Opettele harjoituksia, joilla lämmittelet ääntäsi ja autat sitä palautumaan rasituksesta pitkäkestoisen äänessäolon jälkeen. Huolla erityisesti niska-hartia –seudun lihaksia, sillä niiden kireydet vaikuttavat suoraan ääneen. Ja kuitenkin: nauti elämästä normaaliin tapaan ja pidä kohtuu treenaamisessakin.

Haluatko aloittaa harjoittelun heti?

Olemme tehneet kollegani Maria Svanin kanssa videovalmennuksen, jossa kerromme vaikuttavan äänen hyödyistä jokapäiväisessä elämässä sekä ääniharjoittelun tuomista tuloksista. Tottakai pääset myös itse harjoittelemaan!

Valmennuksen osat:

  1. Miksi äänenkäyttö on tärkeä taito?
  2. Mitä äänenkäytön harjoittelulla voi saavuttaa?
  3. Näin opit vaikuttavaa ja kestävää äänenkäyttöä

Täytä tietosi allaolevaan lomakkeeseen ja aloita äänenkäyttösi kehittäminen NYT!

Jaa sosiaalisessa mediassa Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest