Tiesitkö, että keskiajalla uskottiin laulun olevan suorin yhteys universumin korkeimpiin voimiin? En ihmettele sitä yhtään, niin isosta asiasta on kyse omassa elämässäni. Laulamisen kautta olen kokenut kaikenlaisia tunteita, kehittänyt itsetuntemustani ja saanut monia elinikäisiä ystäviä. Se myös pitää minut fyysisesti kunnossa ja henkisesti kasassa. Onpa laulamista verrattu huumeeseenkin, sen verran hyvän hyrinän se saa kehossa aikaan.
Kirjoitin tämän blogipostauksen, koska halusin perustella erästä toteamustani bloggaajakollegan haastattelussa: ”Laulaminen taas – no, se on laulamista. Vain siihen hurahtaneet tietävät, miten hyvältä laulaminen parhaimmillaan tuntuu ja miten paljon hyvää se tuo elämään.” Usko minua, lauluun hurahtaminen todellakin kannattaa.
Leuka alas, kieli eteen, hampaat laulaa
Oma tarinani alkaa oikeastaan jo ala-asteelta, jonka kävin musiikkiluokalla. Opettajamme oli laulun ja puhetekniikan opettaja, ja saimme äänen kehittämisen harjoituksista osamme jo ala-asteella. Vieläkin muistan opettajani neuvot: ”leuka alas, kieli eteen, hampaat laulaa.”
Noissa sanoissa on totutuuden siemen, vaikka myönnän kyllä lapsena ymmärtäneeni muutamia ohjeita väärinkin ja tunnollisena oppilaana tein usein asioita vähän yli. Tärkeää kuitenkin oli, että ymmärsin jo silloin, että omaan ääneen voi vaikuttaa ja se sointia, sävyä ja voimakkuutta voi kehittää haluamaansa suuntaan. Innostukseni oman ääneni kehittämiseen oli syttynyt.
Koska rakastin laulamista ja esiintymistä, halusin kehittyä ja kehityinkin. Voi sitä riemun määrää, kun kahdeksannella luokalla uurastukseni palkittiin ja aloin saada monien soolojen lisäksi paljon kehuja laulustani. En koskaan unohda sitä hetkeä, kun kuorossamme laulaneet vanhemmat tytöt kehuivat minua että olin löytänyt lauluääneni ytimen.
Ilmaisunhalulla eteenpäin
Vaikka laulutekniikan siemen istutettiinkin ajatuksiini jo ala-asteella, ensimmäiset vuodet laulutunneilla olivat minulle tuskallisia. Onnistuin kyllä lauluteknisissä harjoituksissa, mutta samojen tekniikoiden soveltaminen laulussa oli minulle vaikeaa. Välillä tunsin meneväni lauluteknisistä ohjeista täysin lukkoon.
Olin lukioikäisenä kova jännittäjä. Monet lauluesiintymiset menivät pieleen, koska jännitin likaa – tai ainakin väärällä tavalla: hengitys nousi korviin, tuki katosi laulamisesta miltei kokonaan, kieli painui taaksepäin tukeakseen vireensäätelyä ja sen seurauksena tekstistäkään ei saanut mitään selvää. Yhden oppilaskonsertin skippasin kokonaan, kun en enää kestänyt ajatusta seuraavasta epäonnistumisesta.
Mitä sitten tapahtui?
Laulutekniikka lakkasi olemasta minulle pakkopullaa ja välttämätön paha, kun sain siihen täysin vastakkaisen näkökulman nuorena laulunopettajaopiskelijana. Eräällä laulufysiologian kurssilla oivalsin, että laulajan tunne ja ilmaisunhalu ovat välttämättömiä käyttövoimia laulajalle. Niiden avulla laulutekniikka toimii paremmin myös esiintyessä, etenkin silloin, kun tunteiden vaikutuksen ääneen on tiedostanut jo harjoitteluvaiheessa. Tällöin esiintyessä voi todella heittäytyä laulun ja tarinan vietäväksi.
Aloin etsiä harjoituksia, joissa tunneilmaisu ja tietty laulutekninen haaste yhdistyvät. Kehitykseni oli nopeaa, sillä ilmaistahan minä halusin äänelläni. Huomasin, että ääneni kirkastui ja äänentuotto helpottui hyvin nopeasti, kun sain lauluteknisille asioille ilmaisullisen funktion.
Esimerkiksi tekstin ar-ti-ku-loin-nin liioittelu olikin yhtäkkiä todella loogista, kun ymmärsin, miten vahva tunne tekstin taustalla on, ja miten monipuolisesti kehon lihaksia tuli käyttää että tuon tunteen saisi esiin.
Myös hengitystukeen löysin aivan uuden näkökulman. Sen käyttäminen ei ollut enää mekaanista suorittamista, jonka tarkoitus on saada ääni kuulostamaan tietynlaiselta ja edistää kurkunpään tasapainoista toimintaa. Sen sijaan sain todella tuntea tekstin herättämät tunteet kehossani ja hyödyntää vapautuvan tunne-energian laulussani.
Lisää työkaluja psykofyysiseen ääniharjoitteluun
Tein pro gradu -tutkielmani luonnollisen äänen vapautumisesta, ja jo opintojen aikana olin törmännyt moneen psykofyysisen ääniharjoittelun menetelmään. Ne perustuvat ajatukseen, että ihmisellä on luonnostaan laaja, soiva ja kantava ääni, ja ympäristötekijät ovat vain saaneet meidät syystä tai toisesta rajoittamaan äänenkäyttöämme, mikä johtaa erilaisiin ääniongelmiin.
Asia ei tietysti ole niin mustavalkoinen, sillä evoluution kannalta äänihuulten ensisijainen tehtävän on suojata henkitorveamme vierailta esineiltä ja nieltäessä ruuan murusilta. Kuitenkin ihastuin ajatukseen luonnollisesta äänestä, sillä sitä vapauttamaan kehitetyissä tekniikoissa kuten Linklater- ja Alexander-tekniikoissa sekä Lessac-metodissa ilmaisunhalu ja etenkin oman kehon kuuntelu olivat tärkeässä osassa. Harjoitukset rentouttivat äänenkäyttöäni huomattavasti ja huomasin, että joskus voi vain antaa tapahtua –äänessäkin.
Hightechia kurkunpään lihaksille ja haitallisten uskomusten purkamista
Olen nyt toiminut äänivalmentajana ja laulunopettajana yli viisi vuotta ja kehittänyt sinä aikana tietysti omaakin äänenkäyttöäni monin eri tavoin. Suurimmat oivallukset ovat tulleet äänen fysiologista tutkimusta hyödyntävästä Estill Voice Training -menetelmästä ja Core Sound Methodista, joka on mm. NLP-tekniikoihin, urheilupsykologiaan ja kognitiiviseen psykologiaan pohjautuva tekniikka. Jo aiemmin olin purkanut haitallisia uskomuksiani NLP:n (=neuroligvistic programming) kautta, mutta Core Sound Method yhdisti nämä muutokset suoraan lauluun, ja taas ääneeni tuli lisää vahvuutta, joustavuutta ja persoonallista sointia.
Estill-kursseilla sain todella rutiinia kurkunpään ja ääntöväylän asetusten treenaamiseen ja löysin sitä myötä ääneeni jälleen aivan uusia sävyjä. Opin laulamaan rokkia terveesti ja uskottavalla saundilla ja ilokseni huomasin samojen tekniikoiden toimivan myös valmennettavillani.
Turvallisin mielin matkalle omaan voimaan
Moni laulaja löytää valmennuksissani sallivamman suhtautumisen instrumenttiinsa, kun oppii kuuntelemaan kehoaan ja ymmärtämään mitä siellä laulamisen aikana tapahtuu. Jotkut innostuvat lähtemään kuoroon, toiset taas pyrkivät ja pääsevät bändeihin jatkamaan laulu-uraansa. Moni oppii laulutunneilla suhtautumaan itseensä sallivammin ja huomaa itsetuntemuksensa kehittyneen.
Sen lisäksi, että laulaminen piristää ja yhdessä laulaminen on hauskaa, laulaminen hoitaa ja vahvistaa kehoa ja mieltä monin tavoin. Hengityksen vapautuminen avaa ryhtiä, ja moni motivoituu laulutreenin myötä muutenkin huoltamaan lihaskuntoaan. Itselleni laulamaan oppiminen on ollut huikea matka itseeni, ja koko ajan koen kasvani laulun myötä lisää. Samaa sanovat myös asiakkaani.
Ei pidä myöskään unohtaa sitä, miten lauluharjoittelu edistää vuorovaikutustaitoja ja työhyvinvointia. Eräs lauluasiakkaani sanoi saaneensa ylennyksen töissä lauluvalmennuksen ansiosta, koska se oli auttanut häntä löytämään oman parhaan äänensä ja rohkaissut häntä myös käyttämään sitä. Äänityöläisille laulu sopii mainiosti, sillä ääniharjoittelu parantaa äänen kestävyyttä ja vähentää äänihäiriön riskiä huomattavasti.
Itämaisissa filosofioissa kurkku on sydämen savupiippu, Kun ääni vapautuu, sen myötä vapautuu paljon muutakin: tunteita, uskomuksia, pinttyneitä tapoja. Ja jokainen voi oppia laulamaan iästä ja lähtötasosta riippumatta. Vain amusiaa eli ns. sävelkorvattomuutta potevat eivät kuule eri sävelkorkeuksien eroja, ja se tarkoittaa häviävän pientä osaa väestöstä. Jokainen voi oppia käyttää instrumenttiaan monipuolisesti, tyylinmukaisesti ja kestävästi, laulamaan vireessä ja nauttimaan laulamisesta.
Helpota äänentuottoasi ja vapauta korkeat äänet 4 viikon lauluvalmennuksessa!
Laulu liikkeelle -valmennuksessa opit mm.
- luottamaan lauluääneesi joka tilanteessa
- tuottamaan ääntä laulussa helposti ja kestävästi
- rentouttamaan jännitykset leuastasi ja kielestäsi niin, että ääni soi paremmin
- laulamaan sekä korkeita että matalia ääniä terveesti, hyvällä tekniikalla ja eri voimakkuuksilla
- löytämään sinulle sopivaa laulettavaa
- nauttimaan harjoittelusta ja esiintymisestä
- tulkitsemaan lauluja aidosti ja persoonallisesti sekä välittämään kuulijoillesi vahvaa tunnetta laulun kautta